بررسی سخنان پیامبرخدا وامام صادق علیه السلام وتحلیل تاریخ امامت وویژگی های فردی آن حضرت وتاریخ سیاسی معاصرامام ،منابع این تحقیق برای دستیابی به پاسخ این چرایی است.

نقش امام جعفرصادق علیه السلام،درتاریخ تشیع،دراظهارحقانیت مذهب شیعه ودفاع ازکیان تشیع وتدوین فقه شیعه وتثبیت وپایداری وتوسعه مذهب شیعه

،بیش ازسایرامامان ععلیهم السلام بوده است .

همین نقش برجسته وبی نظیرامام جعفرصادق علیه السلام دراحیاء وگسترش مذهب شیعه ،عامل شهرت «مذهب شیعه»به«مذهب جعفری »است.مذهب شیعه ،جریان اصلی اسلام است ومنشا تشیع وحی الهی وحدیث حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم بوده است. موسس وبنیانگذار مذهب شیعه ومذهب جعفری ،پیامبراعظم آخرین پیامبرخدا شخص محمدبن عبدالله صلی الله علیه وآله وسلم است .بنابراین مذهب شیعه



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 / 7 / 1394برچسب:چرایی نامگذاری مذهب شیعه به مذهب جعفری ازمسائل اساسی ومهم در شیعه شناسی است,شیعهa, | 20:11 | نویسنده : علی اکبر |

بررسی سخنان پیامبرخدا وامام صادق علیه السلام وتحلیل تاریخ امامت وویژگی های فردی آن حضرت وتاریخ سیاسی معاصرامام ،منابع این تحقیق برای دستیابی به پاسخ این چرایی است.

نقش امام جعفرصادق علیه السلام،درتاریخ تشیع،دراظهارحقانیت مذهب شیعه ودفاع ازکیان تشیع وتدوین فقه شیعه وتثبیت وپایداری وتوسعه مذهب شیعه،بیش ازسایرامامان ععلیهم السلام بوده است .

همین نقش برجسته وبی نظیرامام جعفرصادق علیه السلام دراحیاء وگسترش مذهب شیعه ،عامل شهرت «مذهب شیعه»به«مذهب جعفری »است.مذهب شیعه ،جریان اصلی اسلام است ومنشا تشیع وحی الهی وحدیث حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم بوده است. موسس وبنیانگذار مذهب شیعه ومذهب جعفری ،پیامبراعظم آخرین پیامبرخدا شخص محمدبن عبدالله صلی الله علیه وآله وسلم است .بنابراین مذهب شیعه درعصررسالت درسرزمین وحی درمکه ومدینه درصدراسلام در23 سال حیات پیامبر ازبعثت تارحلت ایجادشده است .نقش فراوان وچندبعدی امام جعفرصادق علیه اسلام درتاریخ تشیع ،سبب «توهم»تاسیس مذهب شیعه جعفری توسط امام جعفرصادق علیه السلام گردیده وفرضیه غلط وانحرافی  نامگذاری مذهب شیعه درزمان امام جعفرصادق علیه السلام رادرفهرست فرضیه های نادرست درپیرامون منشا



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 / 7 / 1394برچسب:چرایی نامگذاری مذهب شیعه به مذهب جعفری ازمسائل اساسی ومهم در شیعه شناسی است,شیعه, | 20:5 | نویسنده : علی اکبر |

 

7beh

حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) اظهار داشت: در این حدیث کلید و رمز موفقیت انسان برای رسیدن به قرب الی الله ذکر شده که هر کس آن را به کار ببندد طبق قول حضرات معصومین(علیهم السلام) اهل بهشت خواهد بود.

این کارشناس مسائل دینی و تربیتی با اشاره به حدیث «اِنَّ لاَِهْلِ الْجَنَّهِ اَرْبَعُ عَلاماتٍ، وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ، وَ لِسانٌ لَطیفٌ وَ قَلْبٌ رَحیمٌ وَ یَدٌ مُعْطِیَهٌ» افزود: امام صادق(علیه السلام) در این حدیث نورانی مهمترین ویژگی های اهل بهشت را به چهار دسته تقسیم کرده که نخستین نشانه روی گشاده و دومین آن ‌ها گفتار زیباست.

حجت الاسلام فرحزاد تصریح کرد: روی گشاده توسط اهل بیت(علیهم السلام) بسیار توصیه شده است و همه باید با گشاده رویی با یکدیگر مراوده کنند بطوریکه حضرت زهرا (علیها السلام) فرمودند: لبخند و تبسم مومن حسنه و ثواب است.

وی با اشاره به گفتار نیک و زیبا به عنوان دومین صفت اهل بهشت، افزود: در روایات آمده که غسال حق ندارد عیوب اموات را انتقال دهد و تا این حد باید اسرار مؤمنین مخفی بماند.

حجت الاسلام فرحزداد با بیان آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا»(احزاب/70) بیان داشت:پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) که منشاء علم الهی و برگزیده خداوند بودند این آیه را همیشه در منابر خود قرائت می کردند تا علاوه بر دعوت بر تقوا از مردم بخواهند که به نیکی سخن و در گفتار خود حق بگویند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که این روزها با استفاده از پیامک ‌ها و دیگر ابزارها، سخنان مختلفی پشت سر افراد گفته می‌شود، تصریح کرد: از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده است که اگر کسی سخنی را نقل کند تا به مؤمنی صدمه بزند، خداوند آن فرد را از ولایت خویش خارج می‌کند و از نظر خدا می‌افتد.

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به گناه حسد، خاطرنشان کرد: حسادت در اکثر انسان‌ها هست و تنها در کسی نیست که وقتی رقیبش به موفقیتی دست یافت، خوشحال شود. کنترل زبان بسیار مهم است و بیشتر گناه‌ ها از طریق زبان است.صدمات بدنی قابل درمان است اما زخم زبان، قابل درمان نیست.

وی افزود: دومین علامت اهل بهشت بر این اساس گفتار خوب است و سومین علامت اهل بهشت، قلب مهربان است و در حدیث آمده است که خداوند پدر یا مادری که به فرزندشان بسیار محبت می ورزند را به بهشت می برد، بنابراین محبت به زیردستان بسیار توصیه شده است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: سومین علامت اهل بهشت مهرورزی و قلب مهربان است و در بین افراد، محبت ورزیدن به دیگران به ویژه مدیران بر زیرمجموعه و کارمندان، نشانه قلب مهربان است. برخی از مدیران طوری عمل می‌کنند که وقتی از جایی می‌روند، زیر مجموعه آن ‌ها ناراحت و گاهی گریان می‌شوند.

حجت الاسلام فرحزاد چهارمین علامت اهل بهشت را، سخاوت و انفاق دائم دانست و اظهار داشت: سخاوت و انفاق از ویزگی های اهل بهشت است و بسیار در اسلام توصیه شده است و ای بسا کافر که به خاطر انفاق دائم و سخاوتمندی، مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرد.

وی افزود: کسی که کار مؤمنی را راه بیاندازد، خداوند کارهای او را راه می‌اندازد و حوائج وی را برطرف می کند و چه خوب که همه چنین رویه ای داشته و در عین حال به نقل احادیث نیز اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

 


تاريخ : دو شنبه 9 / 12 / 1393برچسب:خصائص اهل بهشت, | 16:46 | نویسنده : علی اکبر |

اعتدال در پوشش: 

اسلام برای ابعاد مختلف وجودی انسان دستورالعمل و برنامه دارد.

هیچ موضوع کوچک و بزرگی نیست، مگر اینکه در اسلام حکمی معین و روشن داشته باشد و در کتاب خدا و سنت به تمام نیازمندی های بشر تا روز قیامت توجه شده است. بر اساس این دیدگاه کلّی و جامع، لباس نیز در فرهنگ دینی، در مسیر هدایت و کمک انسان به سوی هدف اصلی مطرح است. اگر کسی به لباس، به عنوان هدف و ارزش مطلق بنگرد وشخصیّت خود را در گرو نوع لباسی که می‌پوشد، مشاهده و ارزیابی کند، از هدف اصلی که ....



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 21 / 11 / 1393برچسب:پوشش اسلام,اسلام چه نوع پوششی را توصیه می کند؟,لباس اسلامی,پوشش اسلامی, | 17:23 | نویسنده : علی اکبر |

خداوند در قرآن کریم، چگونه انبیا را خطاب قرار می دهد. با چه لفظی و خطابی از آنها یاد می کند. شخصیت حضرت رسول (ص) را به عنوان ختمی مرتبت و خاتم النبیین، بالاتر از همه رسولان الهی می دانیم که شاید این شبهه را در نزد غیر مسلمانان به وجود آورد که ما از روی مهر بیش از حد یا حتی به یک معنا تعصب، این سخن را بر زبان می آوریم. در اینجا باید نگاه کنیم خداوند در قرآن کریم، چگونه انبیا را خطاب قرار می دهد. با چه لفظی و خطابی از آنها یاد می کند. خدا خطاب به حضرت موسی می فرماید: (یا موسی انی انا ا... رب العالمین) شما می دانید که حضرت موسی (ع)، پیامبر اولوالعزم و برگزیده خداست، صاحب شریعت و کتاب آسمانی است. امت مفصلی داشته است. یا وقتی قرآن به حضرت داود (ع) می رسد، می فرماید: (یاداود انا جعلناک خلیفه فی الارض )یا درباره حضرت یحیی (ع) می فرماید: (یا یحیی خذ الکتاب بالقوه )اما شما در هیچ کجای قرآن نمی بینید، خداوند خطاب به حضرت پیامبر (ص) بفرماید: یا محمد! خطاب خداوند در قرآن به نبی اکرم، همواره با بالاترین وجه از احترام صورت می گیرد: یا ایها الرسول، یا ایها النبی، یا ایها المزمل، یا ایها المدثر. حتی شما می بینید گاهی خداوند به جان پیامبر قسم می خورد. از طرف دیگر...

 

 

 

 

برای نمایش متن کامل روی ادامه مطلب در پایین کلیک کنید



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 22 / 10 / 1393برچسب:پیامبراکرم, قرآن,جلوه های احترام به پیامبر اکرم (ص) در قرآن,پیامبر در قرآن, | 9:59 | نویسنده : علی اکبر |

کشتی نوح بعد از 4000 سال پیدا شد! اثبات دیگری برای پنج تن آل عبا و حقانیت شیعه

۱۷ سال از آخرین تحقیقات در منطقه (کوه های آرارات واقع در منطقه آگری نزدیکی دهکده گارگا کونماز ترکیه ) گذشت و هیچ اکتشافی تا سال ۱۹۷۶ انجام نگرفت. در سال ۱۹۷۶ یک باستان شناس آمریکایی به نام «ران ویت» تحقیقات جدید خود را در منطقه آغاز کرد. او بسیار زود دریافت که این شیء قایق مانند، بسیار بزرگتر ازحدی است که قبلاً تصور می کرد. او بزودی با انجام محاسبات دقیق دریافت که طول این شیء عظیم الجثه بلندتر از طول یک زمین بازی فوتبال و اندازه آن به بزرگی یک ناو جنگی است که کاملاً در زمین دفن شده است. اما کشتی کشف شده در زیر گل و لای قطوری دفن شده بود و بسختی به جز از ارتفاع قابل رؤیت بود. به دلیل همین عدم مشاهده دقیق از سطح زمین، امکان هر تحقیقی غیر ممکن بود. از سوی دیگر جسم کشف شده آنقدر بزرگ و سنگین بود که هر گونه اقدامی را در وهله اول عقیم می ساخت. «ران وایت» و گروه همراهش که مشتاقانه کار را پیگیری می کردند، به جایی رسیدند که تنها وقوع یک حادثه عجیب و نادر می توانست راهگشای کار آنها باشد: «زمین لرزه!» آنها متوجه شدند که حرکت دادن و در آوردن جسم مذکور از درون زمین، به دلیل ابعاد وسیع و بزرگ آن غیر ممکن است و تنها با یک لرزش زمین، این شیء می تواند از دل خاک سر در آورد و مورد کاوش قرار گیرد. از تحقیقات ران ویت مدت زیادی نگذشته بود که در ۲۵ نوامبر سال ۱۹۷۸، وقوع زمین لرزه ای در محل، باعث شد تا کشتی مزبور به طور شگفت آوری از دل کوه بیرون بزند و سطح زمین اطرافش را به بیرون براند. بدین ترتیب دیواره های این شیء، شش متر از محوطه اطرافش بالاتر قرار گرفت و برجسته تر شد. بدنبال این زمین لرزه، ران وایت ادعا کرد که شیء مذکور می تواند باقیمانده کشتی نوح باشد. سپس بدبینی ها به خوش بینی مبدل و این سؤال ها مطرح شد: «اگر این جسم عظیم قایقی شکل به طول یک زمین فوتبال، در ارتفاع ۱۸۹۰ متری کوههای آرارات، کشتی نوح نیست، پس چه چیز می تواند باشد؟ و اگر جسم کشتی نوح است، آیا طوفان نوح واقعاً بوقوع پیوسته است؟… آیا ما شاهد...

 

 

برای مشاهده متن کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 6 / 9 / 1393برچسب:پارک ملی,پنج تن آل عبا(ع),کشتی نوح,داستان جالب,, | 14:36 | نویسنده : علی اکبر |

شش صورت زیبا که با انسان وارد قبر می گردند: بی تردید در منزلگاه خطیر و وحشت آور عالم برزخ آنچه موجب نجات انسان می گردد، اعمال نیک او می باشد که در دنیا به جا آورده است در روایت پر نغزی از امیر مومنان حضرت علی (ع) آمده است: همانا هر مسلمانی دارای سه همراه است: مال او که تا هنگام مرگ با اوست، فرزندان و بستگان او که تا کنار قبر می آیند، اعمال اوکه در زندگی و مرگ پیوسته همراه او می باشند. (معانی الاخبار: 232) مسلماً اعمال نیک انسان، تنها همراه وی در جهان دیگر می باشد و این اعمال از نخستین لحظه ی جدا شدن از زندگی دنیوی و قرار گرفتن در قبر همراه او می باشند، به نحوی که ابوبصیر از امام باقر (ع) و به نقلی از امام صادق (ع) نقل می کند که فرموده اند: هنگامی که جنازه مومن را در قبر می گذارند، شِش صورت زیبا با او وارد قبر می گردند، یکی از آن ها در جانب راست او می ایستد، دیگری در جانب چپ او، سومی روبرویِ صورت او، چهارمی در پشت سر او، پنجمی در کنار پای او می ایستد و یکی از آن ها (ششمی) که از همه زیباتر است، در بالای سرش می ایستد. و آن که از همه زیباتر است از پنج صورت دیگر می پرسد: شما کیستید؟ و آن که در جانب راست میت قرار دارد می گوید: من نماز هستم؛ و آن که در جانب چپ میت قرار دارد می گوید: من زکات هستم؛ و آن که در روبروی اوست می گوید: من روزه هستم؛ و آن که در پشت سر اوست می گوید: من حج و عمره هستم؛ و آن که در پایین ایستاده است می گوید: من نیکی ها او هستم که به برادران دینی خود می نمود. سپس آن پنج صورت، از آن صورت نورانی تر از هم می پرسند: تو کیستی که از همه ما زیباتر و خوشبوتر هستی؟ او در پاسخ می گوید: اَنا الوِلایةُ آل محمد (ص)؛ من ولایت آل محمد (ص) می باشم.

(بحارالانوار، ج6: 134؛ آمال الواعظین، ج3: 371



تاريخ : پنج شنبه 6 / 9 / 1393برچسب:قبر,مرگ,مردن,صورت,شش,بحارالانوار, | 14:34 | نویسنده : علی اکبر |
 

آثار و بركات نماز

________________________________________________


نمی دونم تا حالا به این توجه كردید كه نماز چه تاثیری در زندگی افراد  داشته یا نه، ولی به راحتی می شود به این سوال جواب داد، وقتی كه یك مقایسه نه چندان تخصصی در مورد افراد نماز خوان و بی نماز در جامعه  انجام داد ؟

تاثیر اول :نماز موجب آرامش :

 

 

 

برای نمایش متن کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب
صفحه قبل 1 صفحه بعد